Co je to PENTATONIKA ?
Pentatonika je tónový systém, který má pět stupňů v rámci oktávy (penta je řecky pět). Základem je bezpůltónová pentatonika c d e g a .
Pentatonika byla známa již ve starém Řecku, vyskytuje se v hudbě čínské, japonské, egyptské a v hudbě afrických národů. Protože mezi žádnými dvěma tóny v pentatonice není vzdálenost půl tónu, nevznikají jejich současným zněním ostré disonance.
Například v C dur: budeme-li chtít pentatonickou stupnici C, vytvoříme ji ze stupnice C vynecháním tónů f a h.
Velkou výhodou pentatoniky, že nám ladí s velkým počtem tónů, zároveň se to dobře pamatuje a je jednoduché ji zahrát na většinu nástrojů. Pentatonika je ideální pro improvizace. To znamená, že i každý může zažít kouzlo tvoření hudby.
"Melodie v pentatonice volně plynou. My dospělí máme sklon všechno uvádět do rytmu. Žijeme v dur mollovém systému. Půltóny samy vnášejí do hudby již pevný řád a tedy rytmus. Pentatonika vždy ladí. Malé děti, které ještě žijí v pentatonice, nemají upravený poměr dechu a tepu 1:4. Zjednodušeně můžeme říci, že pentatonika koresponduje s dechem a dur s tepem. K srovnání poměru dochází až kolem 9 roku života. Již Rudolf Steiner podotýkal, že požadovat od dítěte do této doby přesné počítání je nesmysl. Bohužel většina učitelů lidových škol to odmítá připustit. Dítě má samo objevit vnitřní rytmus, vnitřní řád. Má vlastně objevovat všechno samo. Poznatky mu nemají být předkládány."
Iva Olšová, Věneček č.7 2003
Pentatonické hudební nástroje jsou nejvhodnější pro první sedmiletí dítěte, protože jsou odprostěny od disharmonických tónů. Dá se říct, že tato hudba je léčivá. Využíváme je i ve školách, hudebních školách, školách s alternativní výukou (Waldorf, Montessori a pod.), ve volnočasových aktivitách i ke společnému trávení času rodičů s dětmi.
Pentatonické písně v lidové hudbě nejsou úplnou novinkou. Pentatoniku můžeme například najít v písních "Halí, belí" nebo "To je zlaté posvícení", apod. Jsou to všechny písně, které v sobě nemají tóny f a h.
Další pentatonické písně si můžeme volně tvořit z dětských říkanek, básniček, veršů, přísloví a pořekadel. Fantazii se meze nekladou. Je to velmi snadné.
Další využití pentatonických hudebních nástrojů může být s vyprávěním nebo hraním pohádky, dramatických či divadelních technik. Jednoduše např. na zvonkohru předvedeme bublající potůček, seběhnutí z kopce, zacinkání zvonečku ovečky apod.
Přeji příjemné chvíle a radost z tvoření
Petra Zsáková