Auris - výrobce hudebních nástrojů užívaných v muzikoterapii
Výroba hudebních nástrojů užívaných v muzikoterapii ve Švédsku patří
mezi světovou špičku. V dílně výrobce K. Anderssona najdeme
rozmanité druhy a tvary nástrojů s různým laděním.
Kjell Andersson paří mezi přední výrobce hudebných nástrojů pro muzikoterapii.
Již od raného dětství se věnoval hře na rozmanité
nástroje (zobcová flétna, klarinet, bicí nástroje aj.). Postupně
zjišťoval, jak zní různé druhy materiálů, například sklo, kov, dřevo.
Pracoval ve školní družině jedné waldorfské školy
ve Stockholmu, kde se poprvé setkal s otevřenou dětskou lyrou. Její
jemný, ale bezbarvý zvuk jej inspiroval ke tvorbě zvuku plnějšího.
Zde se také seznámil s eurytmií a objevil možnosti práce se dřevem.
Poté odešel do Järny, kde se setkal s učitelem hudby
na Solvikově škole s panem P. Ahlbomem, který ho přivedl
k muzikálně instrumentální činnosti. Velká pozornost byla věnována
souhře smyslů a jejich významu pro člověka. Často procvičujeme
smysly (například sluch, vidění aj.) novým způsobem pomocí
pohybu, hudby, zpěvu, jazykových cvičení. Stále nacházíme nové
souvislosti. Seznámení s tímto mužem inspirovalo K. Andersona
k výrobě nových hudebních nástrojů.
V roce 1977 přišel do dílny v Järně hudební terapeut H. G.
Klose. Jeho představa smyčcové basy, nástroje o velikosti
violoncella, na který hrají dvě až čtyři osoby společně, se setkala
s velkým zájmem výrobce.
Mezi další nástroje patří sólové lyry se 41 strunami od c
do e´´´. První lyry se vyráběly z jasanového a javorového dřeva
s různými vyřezávanými spirálovými tvary na přední straně
masivního tělesa. Došlo také na několik experimentů, při kterých se
zjišťovali další důležití činitelé ovlivňující zvuk lyry. Zkoumalo se
například různé druhy dřeva a jejich tvrdost, stupeň vysušení,
způsob skladování, váha, pružnost, kresba, slábnutí pružnosti, tenké
/ silné plochy v poměru k různým výškám tónu, variace tvarového
prvku, velikost a tvar tělesa a délka, napnutí a tloušťka strun
v poměru k výšce tónu, různé slitiny ovinovacího drátu aj.
Tyto experimenty časem přinesly nový tvar lyr Auris. Název
Auris v latinském jazyce znamená "ucho". Tento orgán je nejlepším
nástrojem výrobce hudebních nástrojů. Sluch je vycvičen
intenzivním posloucháním při práci se zvuky, ale také tím, že
člověk v myšlenkách na práci a během rozhovoru s kolegy
a hudebníky zpracovává příslušné pojmy a uvědomuje si je.
Další věcí, která "otevírá uši" výrobce hudebních nástrojů, je
naslouchat rozmanitosti nástrojů vyráběných jinými výrobci. To
ve vysoké míře obohacuje a odráží vlastní práci. Zajímavé by bylo
poslouchat ve velkém sále velký lyrový orchestr se všemi různými
modely lyr, kde je lze využít pro hlasy a ke zvýraznění jednotlivých
jakostí zvuku.
Zdánlivě nejjednodušším nástrojem z této dílny, který však
prodělal snad nejvíce změn a měl největší význam jak z hlediska
poznatků, tak i z hospodářského hlediska, je sedmistrunná
pentatonická dětská lyra. Bylo důležité vyřešit uspořádání strun, aby
co nejlépe vyhověly potřebám dítěte. Dítě prožívá jasné tóny
ve svém okolí a hlubší tóny blíže sobě. Souhra mezi pohyby rukou
hudebníka a stoupajícím nebo klesajícím melodickým
pohybem stupnice, vzniká tehdy, je-li lyra vyrobená v zrcadlovém
provedení.
Dnes ateliér vyrábí různé druhy modelů, osm lyr, smyčcovou
basu, dvě flétny s horními harmonickými tóny, čtrnáct různých
zvonkoher s mosaznými zvukovými deskami a deset druhů xylofonů. Pro výrobu hudebních
nástrojů se nechal inspirovat přípravným studiem eurytmie."
Krůtová, J.: Muzikoterapie - alternativa ve školství , Diplom. práce, 2008